Zelfstandig leren en werken op een daltonschool is actief leren en werken. Een leerling wil doelgericht werken aan een taak of opdracht en is in staat om tijdens dit leerproces hulp te zoeken indien noodzakelijk. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van leerlingen.
Om later als volwassene goed te kunnen functioneren moet een leerling leren beoordelen welke beslissingen hij/zij moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid dwingt een leerling tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor hem effectief en verantwoord zijn.
Dit vindt u o.a. terug in
De leerlingen hebben hun taak af op het afgesproken tijdstip
De leerlingen pakken wat ze nodig hebben en ruimen zelf op
De leerlingen bepalen zelf of zij medeleerlingen, de leerkracht , naslagwerk of ander materiaal willen raadplegen
Kinderen willen zelf dingen ontdekken, zelf actief zijn, inventief zijn in plaats van afwachten wat er gaat gebeuren. Hierdoor leren ze creatief te denken en te handelen en daarbij keuzes te maken.
De overige grondbeginselen staan beschreven in ons daltonboek. Voor verdere informatie verwijzen we naar de site: Daltonvereniging Nederland.